Waker & Woosh

skc3a6rmbillede-2010-08-13-kl-102546

Et barn er fortabt i sin drøm. Du er en Waker, der skal reparere drømmen, og få barnet sikkert tilbage til virkeligheden.

Ja ja – oplægget til ‘Waker’ kan lyde patetisk, men jeg blev grebet. Både af den stemningsfulde intro og af den fænomenalt skarpe grafiske stil, der trak minder til spil som ‘Windosill‘ og ‘Mogo Mogo’

Gennem et væld af veldesignede baner skal man som Wakeren – der ligner en sort kat – tegne platforme til sig selv, men det er små gåder i sig selv. For det første fremkommer platformene kun i særlige zoner på banerne, og derudover afhænger deres udformning af, hvor man står og hvordan man bevæger Wakeren, mens platformen tegnes.

Det ER fnidret i starten, men efterhånden som man knækker platforms-gåderne, så åbenbares et anderledes og ganske kækt spildesign.

Den større mening med Waker er i øvrigt at forske i, hvor meget historiefortælling betyder for et gådespil som dette. Waker er lavet i samspil med spillet Woosh, og mens begge spil har samme spilmekanik, så fortæller Waker en historie, mens Woosh er fuldkommen abstrakt.

Se her samme scene fra Woosh som øverst fra Waker – her er man en zebra-stribet bold i stedet for en kat:

skc3a6rmbillede-2010-08-13-kl-102349

Hvilken version foretrækker I? Jeg er klart på Waker, og det skyldes ikke blot historien, men også den lysere grafiske stil.

Men uanset udgave, så god drømme-fiksning og god weekend🙂

Spil Waker her

Spil Woosh her

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s